Saturday, June 29, 2019

唔知解

上星期我阿媽考我:「香港係用common law 定civil law?」我話:「香港只得basic law。」對唔住,我好迂腐,無論你同我講咩,我都只會以Basic Law做人,因為,Law & Order係俱在,而咩係屬於香港人嘅Order,甚至係認知中合理嘅chain of command,呢啲相信都唔需要旁人多講。

而可恨,平生最怕無家教,因為如果只能夠依賴學校的話,學校會同你講人情麼?

近日,參與荷蘭某大學校外課程,未上堂先就先始聲明:

We excpect students to express themselves with thoughtful contributions seperating opinion from fact and avoiding so called logical fallacies in debate such as name calling, ridiculing your opponent, cherry picking, strawman etc.

Cite evidence such as sources and data to support your arguments, and use clease logic.

It is a place for academic and informed debate, where you can share you fact-based perspective and more importantly leaern from those of others.

然後再提供兩條校外連結:
logical fallaciesthe structuring of a good argument

於是笑咗。

人在旅途,入鄉當然得隨俗。例如所讀課程,開先便說,世界三大語文為:中文,西班牙文,英文。我皺皺眉頭,為甚反映不了文明?

而何謂文明呢?細個睇BBC某套人類史紀錄片睇到拗晒頭,於是好努力讀書,希望某日可以領會文明 - 好深好難個啲吖嘛。

後來去到東京車站隔離,商場一樓有間博物館。我擘大個口:人類面對文明時,原來會對呢啲題目發生好奇。

我當然堅持呢啲係無問題,例如見啲骸骨/化石儲得咁齊時,我只係稍稍猶疑:「日本人嘅品性其實有無轉變?」

但,穩陣起見,只能開始投靠荷蘭。萬一下次日本人想劏我,自稱「荷蘭正」唔知會唔會有恩恤。

畢竟,西醫同解剖,都係荷蘭人傳入日本。


0 comments:

 
Clicky Web Analytics