Monday, September 1, 2008

不談政治

周五晚上,參與一位世叔的生日飯局.他的小兒子對政治有濃厚興趣,正於某區議員辦事處當暑期義工.席間他問他爸可否投長毛一票.

二家姐立即反問小弟,為甚麼想要投票給一個只懂得嘈嘈閉的人? 世叔也說,他不會投票給一個滋事份子.

小弟無癮的閉咀. 我吞下想為長毛說的幾句好話,只因緊守飯桌上祇談風月的不二法則.

我們兩家有著近廿年的交情,一直認為他們是思想開明的家庭典範.尤其二家姐更是位比我更反叛更不願被常規的牽絆的女生,就算不認同長毛的理念, 也應該會欣賞他的敢言敢作.

原來都我的理所當然.

因為跟著哥兒旺財瞎混,久不久也會碰上長毛.他們十多年交情的率直對話當然精彩,當中雖夾雜著過多器官作助語詞,可我作為聽眾,不難從對話中察覺長毛的立場明確,論點扎實,更會心平氣和地道出理據作理性討論.

他於網上的工作報告寫到

作為居港的中國人,中國政制和人權的發展與我們息息相關;現在,連香港政制發展也變為「權在中央」,立法會議員更有義不容辭的責任為中國民主發聲。

“我擠身廟堂之上,衣冠楚楚之仕中間,豈能忘我選舉時的承諾:為一切不能發聲者發聲、為不公平不公義之事拍案而起,這才是作為民選立法會議員應有的本份﹗”

縱然他的政綱我不是全部認同,對社民連亦有所保留,但我深信他會落力保衛我的言論及人權自由.網民上街抗議人權自由被侵犯,性工作者要求警方改善執法態度,爭取被發展商私有化的公共空間,他每次都毫不猶豫站出來參與,以行動表示支持.

有幾次碰到他,他手上都拿著一本白色的硬皮書.我八卦的問他借來看看,翻開內頁發現他細讀時留下的痕跡,突然又被他的認真感動了.

他帶於身邊的,可是部基本法呢.

維基上寫他自七九年已開始支持內地民主運動.我不知道他的使命感從何而來,也不懂得要如何巨大的信念才會驅使他有多年來的堅持.對於政治,我更是茫無頭緒,連這篇念念碎也越寫越感性偏心.但假如你已經花了時間讀我這篇幼兒園程度的文字,我能否也請你暫時放下對長毛的固有概念,花幾分鐘時間看看梁國雄議員說的三個故事及他的工作報告

-------------

(良久沒有到Ole晚飯,完全忘了Ole 的氣氛食物服務均為晚飯的上佳選擇. 即席切片的5J Iberico Ham固然值得5個好,烤乳豬也保持皮脆肉嫩的一流水準.說起吃烤乳豬,其實Pane Vino 的也做得非常不錯.)

3 comments:

Anonymous said...

You are a very interesting person and you are even friends with 長毛!

The only time I spoke to him was asking him for a light at Delaney Wanchai during the world cup and he was too engrossed with the 金毛lady and asked me to ask the waitress. But I know 長毛 is a lot better than all the others of the democratic and civic parties put together. At least, he is a genuine article, which I cannot say about the rest of them!

C+ said...

You are quite interesting yourself! I only gotten to meet Long hair thru one of my bro but as I recall he does get distracted by blondies. Ha Ha Ha...

It's indeed a shame I could not cast my vote for him and have to pick a better apple from the rotten pile.

And hey, I just saw ur previous comment. You can try using google reader, it has an explore section that gives blog recommendations and it's a great tool to manage your reading list including blogs, news and share items among friend!

Anonymous said...

I tried what you suggested last night(bearing in mind i am totally illiterate with these things), I could see news, entertainment etc. but when i clicked websites search, there is only a space for you to type in. So where do i find this explore section that gives me blog recommendations? (Sorry to be such an illiterate nuisance!)

 
Clicky Web Analytics